ترانسمیتر فشار

ترانسمیتر فشارPressure Transmitter   پرشر ترانسمیتر، منتقل کننده فشار از جمله تجهیزات پرکاربرد ابزار دقیق  جهت کنترل فرآیندهای صنعتی میباشد که اغلب برای اندازه گیری فشار گاز یا مایع به کار می رود.

 محل نصب ترانسمیترها روی لوله ها و مخازن در سراسر محوطه در نقاط اندازه گیری  می باشد.در مجموع ترانسمیترها از سه قسمت اصلی  تقویت کننده، مبدل(ترانسدیوسر) و حس کننده ساخته شده اند.

 

 ترانسمیتر ها در دو نوع نیوماتیکی والکتریکی تولید شده اند.خروجی ترانسمیتر های الکتریکی بین ۴ تا ۲۰ میلی آمپر است  و ترانسمیتر های نیوماتیکی بین ۳ تا ۱۵ psi بر حسب تغییرات کمیت ورودی می تواند تغییر کند.  قابل توجه است که قسمت های مبدل و تقویت کننده برای انواع ترانسمیترها یکسان است و برای کمیت های مختلف تنها قسمت حس کننده تفاوت دارد.

 

به عنوان مثال درمورد ترانسمیتر های فشار قسمت حس کننده به درجه فشار حساس  است ودر مورد ترانسمیتر درجه حرارت ،قسمت حس کننده به (دما)درجه حرارت حساس  است. برای کالیبره کردن  یا مدرج کردن ترانسمیترها  براساس دستور سازنده با دادن ورودی های مشخص خروجی را باید تنظیم کنیم.

 

به طور مثال  در صورتی که ورودی صفر است خروجی ترانسمیتر نیوماتیکی باید ۳ psi بشود و و در صورت حداکثر بودن ورودی در خروجی باید ۱۵ دیده شود. ترانسدیوسر  وسیله ای است که کار آن تبدیل حالات انرژی به یکدیگر است ، یعنی  در صورتی که همراه ترانسدیوسر  یک سنسور فشار داشته باشیم ،

 

پارامتر  توسط سنسور فشار اندازه گیری می شود و مقدار مشخص شده به ترانسدیوسر تحویل داده می شود ،بعد ترانسدیوسر آن را به یک سیگنال الکتریکی قابل درک برای کنترلر و قابل فرستادن به وسیله سیم های فلزی ، تبدیل می کند . در نتیجه همیشه خروجی یک ترانسدیوسر ، سیگنال الکتریکی می باشد که می تواند ویژگیها و پارامترهای الکتریکی نظیر ولتاژ ، جریان و فرکانس را در سمت دیگر خط تغییر دهد ، البته  باید در نظر داشت که سنسور انتخابی از نوع سنسورهایی باشد که مبدل پارامترهای فیزیکی به الکتریکی باشد و بتواند به طور مثال دمای اندازه گیری شده را به یک سیگنال بسیار ضعیف تبدیل کند که در مرحله بعدی به ترانسدیوسر  وارد شده و سپس به مدارهای الکترونیکی تحویل داده می شود.

 

 

تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق

معرفی تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق

در این بخش میخواهیم به معرفی تجهیزات اندازه گیری و ابزاردقیق پرداخته و محصولات این حوزه معرفی خواهند شد . تجهیزات ابزار دقیق برای اندازه گیری های مختلف طی یک روند برای یک محصول و یا یک ناحیه مشخص جهت به دست آوردن اطلاعات و کنترل شرایط به کار میرود. انواع کالیبراتورها ، انواع مولتی متر، آمپرسنج و آمپر متر، انواع ترانسمیتر، انواع سنسور، انواع تستر ها ، چکر ها، گاز سنج ها، نور سنج هاو مولتی فانکشن ها و ...  برای اندازه گیری و کنترل کمیت های فیزیکی، شیمیایی و محیطی را در اینجا بیابید. اما پیش از آن لازم است کمی با تجهیزات اندازه گیری و ابزاردقیق آشنا شویم.

اندازه گیری، کنترل و ابزار دقیق چیست؟

مهندسی کنترل یکی از زیر شاخه های الکترونیک و مکانیک می باشد که مهندسی ابزار دقیق زیر مجموعه آن می باشد. با استفاده از تجهیزات اندازه گیری موجب کنترل کمیت های فیزیکی می شوند به همین جهت در صنایع مختلف

مثل : صنایع غذایی، صنایع دارویی، سیمان، نفت و گاز و پتروشیمی بسیار کاربرد خواهند داشت.

اجزای ابزار دقیق

۱.اندازگیری

۲.کنترل

۳. ادوات خروجی

این سه آیتم تشکیل دهنده سیستمی به نام سیستم های کنترل اتوماتیک می باشند که این سیستم کنترل اتوماتیک وظیفه انجام کنترل فرایندی را در یک مجموعه عملیاتی بر عهده دارد .

اندازه گیرها

قسمت اندازه گیر مقدار واقعی عنصر مورد نظر را اندازه گیری می کند.

کنترل کننده ها

قسمت دوم ابزار دقیق بخش کنترل می باشد در ابتدای شروع صنعت برق که کنترل بصورت امروزی نبود کنترل بوسیله عوامل انسانی انجام می شد سپس با پیشرفت علم سیستم کنترل اتوماتیک با بوجود آمدن ادوات نیوماتیکی وارد مرحله جدیدی شد. بعد از مدتی با اختراع ترانزیستور استفاده از کارتهای الکترونیکی برای کنترل آغاز شد با بوجود آمدن این قطعات کنترلی استفاده از عوامل انسانی برای کنترل کمتر می شد.

ادوات خروجی

محرکها ادواتی هستند که سیگنال خروجی را از قسمت کنترل کننده می گیرد و متناسب با این سیگنال ها عمل می کند. از عمده ادوات خروجی می توان به شیرهای کنترل و الکتروموتورها اشاره کرد. این ادوات با عملکرد خود باعث کنترل پارامترهای اندازه گیری شده در مقدار مطلوب و مورد نظر می شوند

از محصولاتی که میتوان در این حوزه اشاره کرد عبارت اند از روز مونت کوبولد اندرس هاوزر اشاره کرد.

یکی از شرکت های موفق در این ضمینه شرکت فنی مهندسی آمیتیس میباشد که با داشتن نمایندگی روزمنت,(rosemount)

نمایندگی کوبولد نمیاندگی اندرس هاوزر و دیگر نمایندگی های که این شرکت دارد اشاره کرد  جهت مشاوره و یا هرگونه سوال و یا خرید با این مجموعه تماس بگیرید

ترانسمیتر سطح چیست ؟

ترانسمیتر سطح چیست ؟

ترانسمیتر سطح Level Transmitter یا لول ترانسمیتر (Level Transmitter) دستگاهیست که برای اندازه گیری و گزارش سطح مایعات و سیالات مختلف در داخل یک مخزن استفاده می شود. در این جا ترانسمیتر سطح با فرض معلوم بودن
مقدار چگالی سیال (ρ) ارتفاع ستون مایع درون مخزن را بدست می آورد.

در انواع ترانسمیتر سطح نتیجه کار به صورت اعداد دیجیتالی گزارش می شود که تابعی از فاکتورهای مختلف است.

کاربرد ترانسمیتر سطح

کاربرد لول ترانسمیتر فقط محدود به مخزن نیست و می تواند در سیستم های لوله کشی یا در منابع ذخیره سازی هم مورد استفاده قرار گیرد. نحوه استفاده از ترانسمیتر به این صورت است که به شکل یک ابزار سنجش بر روی مخزن یا فرآیند قرارداده شده و به شکل مکانیکی سطح مایع مورد نظر را اندازه گیری و می کند.

انواع ترانسمیتر در صنایع کاربرد های متفاوتی دارد از جمله حمل و نقل سوخت ، سیلو های انبار مواد ، جایگاه های سوخت و

عملکرد ترانسمیتر سطح

عملکرد ترانسمیتر سطح با استفاده از تبدیل حرکت مکانیکی به جریان الکتریکی است. در زمان نصب ترانسمیتر تمامی فاکتورها و مشخصات تاثیرگذار بر روی آن باید کالیبره شود. زمانی که تغییراتی در سطح سیال داخل مخزن یا حتی جامدات توده ای مانند پودر ها در داخل مخزن رخ می دهد، باعث ایجاد فشار مکانیکی بر روی سنسور و حسگر دستگاه می شود.

این تغییرات سنسور و حسگر باعث ایجاد یک مدار الکترونیکی در داخل دستگاه می شود که نتیجه نهایی را به صورت داده های دیجیتالی گزارش می کند. بنابراین این ترانسمیتر ها بهترین ابزار برای نظارت بر مخزن ها، تانکرها و ظروف ذخیره سازی هستند.